גירושין בשיתוף פעולה – מהו?
"בין גירוי לתגובה יש מרחב. במרחב הזה טמון הכוח שלנו לבחור את התגובה. בתגובה שלנו טמונה האפשרות לצמוח ולהיות חופשיים"
בהליך גירושין בשת"פ ניתנת מעטפת תומכת לכל אחד מבני המשפחה בפן המשפטי, הכלכלי, הרגשי, הן לילדים והן להורים כדי להלביש את המשפחה בחליפה המתאימה לה ביותר.
המטרה: לשמור על הכבוד של כל בני המשפחה, בני הזוג נכנסים להליך מאוד אנושי (אין ניצול טעות שנעשתה על ידי מי מהם) , מגיעים לפתרונות עומק, ההורים עוברים הליך של הכלה, כשהם שולטים בתוצאה באופן מלא. התהליך מוסכם, יש בו שיח בין הצדדים, שיח שמדבר לא רק על ההווה והעבר אלא ובעיקר שיח שצופה פני עתיד. יתרה מכך, הגישור מקנה לכל צד כלים להתמודד עם תרחישים עתידיים (למשל, מעבר דירה, בר מצווה, משמורת משותפת עתידית וכו') והכל מתוך שמירה על מערכות היחסים ומתוך תפיסה שהמשפחה אינה מתפרקת אלא רק משתנה.
בני הזוג נדרשים לשתף פעולה, למסור גילוי מלא של המידע הרלבנטי, לראות את האחר , לגלות מתינות וסובלנות, להבין שכל אחד מהם צריך לקבל מענה לצרכים שלו על מנת להגיע להסכמה, אין איומים או ניצול של האחד כלפי האחר.
ההליך מלווה במספר אנשי צוות: עורכי הדין של הצדדים; יועץ רגשי; מומחה ילדים; מומחה כלכלי; או אנשי מקצוע אחרים, תלוי במקרה.
במידת הצורך המומחים נפגשים עם ההורים ו/או הילדים שומע את מצוקותיהם, מתחשב בדעותיהם, דבר שמאוד מאוד מרגיע אותם.
מבחינת הלקוח, יש לו עורך דין צמוד להיוועצות שוטפת, תפקידו של עורך הדין לעזור לו להבין מה חשוב לו, לעזור לו לבטא את עצמו, לחשוב אתו על חלופות אפשריות, לתת לו ייעוץ משפטי וללוות אותו באופן צמוד לאורך כל התהליך.
מה שיפה גם בהליך הזה, שעורכי הדין אינם אלה שמקבלים את ההחלטות אלא משאירים אותן ללקוחו ומדרבנים אותם לנהל תקשורת ביניהם. הלקוח מקבל את ההחלטה בעצמו וכאמור בתמיכה של עורך דינו. עורך הדין צריך להביט על כל מקרה בראייה רחבה, לקלוט את הדינמיקה של בני הזוג, מי חזק, מי שולט בזוגיות, מי צריך יותר תמיכה בתהליך, לקרב עמדות, להסביר לצד שפחות רוצה להתגרש את המניעים של הצד השני מדוע הוא רוצה להתגרש, לא לראות רק צד אחד אלא את שני בני הזוג ומה קרה להם בתהליך, לעזור לחלש יותר להתחזק, לעבוד יותר עם בן הזוג שפחות בשל לגירושין וכך להרגיע את בני הזוג, לצמצם מריבות, להציג את טובת הילדים וכמובן לסייע להגיע להסדר מתוך טובת המשפחה כולה.
בהליך הגישור הנ"ל יש רצף של פגישות, פגישות אחד על אחד של הלקוח ושל איש המקצוע, פגישות משותפות, קבלת החלטות משותפת רק על ידי בני הזוג, בין לבין פגישות הכנה עם עורכי הדין ומתן שיעורי בית ופגישות של הצוות המקצועי.
היתרונות בעבודה עם מטפלים הם, בין היתר, שיש בו הליך שיקומי בתוך השבר ובמהלכו וכך הוא מגביר את תחושת הביטחון עבור הלקוח. בנוסף, נבנית תכנית הורית מתוך ראיה רגשית, כשהתכנית מותאמת ליכולות של ההורים ולצרכי הילדים אצל כל משפחה ומשפחה. באופן זה, הטיפול גם מסייע ללקוח להחזיר את האיזון לחייו ולהביאו ליציאה לדרך חדשה.
ועוד דבר, בזמן משבר מטבע הדברים, אין אמפטיה בין בני הזוג. קשה מאוד להיות אמפתי כלפי מישהו שפגע בך. יש כעס ותסכול. כאן נכנסת עבודת המטפל שתפקידו להיות אמפתי לשני הצדדים ורק דרך האמפתיה שלו יוכלו בני הזוג להחזיר את האמפתיה זה כלפי זו.
לבסוף, חשוב לציין, כי עורך הדין שייצג את הלקוח בהליך הגישור מנוע מלייצג את הליך בהתדיינויות משפטיות.